photo by: THE LAB Studio |
Svakog Osmog marta razmišljam o sebi, crnogrskoj Ženi,
svojoj majci i učiteljici Maji.
I iako smatram da svaki dan, a ne samo jedan u godini,
treba da bude dan kada se ženi poklanja pažnja, nježnost i ljubav, jer iz toga
crpi snagu za dalje, obraduju me čestitke koje mi djeca osmisle i pripreme.
Velika je radost u igri. A tek igra u radosti…
Ispričaću vam jednu priču o mojoj učiteljici. Kažem jednu,
jer imala bih da vam ih pričam mnogo. Ali ova se tiče Osmog marta.
Imala sam neizrecivu sreću da imam učiteljicu kakvu niko imao
nije. Učiteljicu koja nam je bila i učiteljica Života, što ćemo, naravno, tek
kasnije shvatiti. Samo jedna, osmomartovska lekcija koju nas je naučila,
obilježila mi je školovanje i odrastanje i pokazala mi put kojim se rjeđe ide.
Linijom većeg otpora. Pravi put.
“Osmomartovska groznica” u blizini moje škole “Maksim Gorki”
nije se mnogo razlikovala od onih u drugim podgoričkim školama. Odasvuda su
iznicali prodavci sa upakovanim sitnicama, ikebanicama, vazicama, saksijicama i
kolonama šarenog cvijeća, od ruža do narcisa. Djeca su se gužvala da bolje
vide, odaberu, pokušaju da pogode što bi se od sveg tog mirisnog džumbusa moglo
dopasti njihovoj učiteljici ili nastavnici.
Vidite, moje odjeljenje, II4, pa III4, bilo je izuzeto iz
tog vrtloga. (U prvom razredu sam imala drugu učiteljicu, a učiteljica Maja je
počela da mi predaje od drugog).
Nekoliko dana prije 8. marta, naša učiteljica bi strogo
podvukla da joj niko od učenika ne smije donijeti poklon za Dan žena i da je
jedini poklon koji ona prima dobro učenje, vladanje i dobra ocjena. Znala je to
da ponovi i po nekoliko puta, da dobro upamtimo. Naše raširene okice nijemo su
je gledale i nešto čekale-nekakav nastavak rečenice koji nije dolazio. Ali bi,
zato, došao i taj Osmi mart. Poneko ko bi se prevario i donio poklon, bio bi
vraćen uz učtivu zahvalnost i podsjećanje uz strogu kritiku, da je na vrijeme
rečeno da učiteljica neće primati poklone.
Ništa nam nije bilo jasno. Pa, mi smo voljeli da darujemo
učiteljici neku sitnicu. To svi rade. Osim II4.
Prošlo je mnogo martova od tada. Učiteljica Maja je
nastavila sa istom praksom i nakon naše generacije. I onda je otišla u penziju.
Iako smo bili zbunjeni i donekle uvrijeđeni što naša
učiteljica nije primala poklone od nas, nakon određenog niza godina, kada smo
dovoljno sazreli da razumijemo, osjećanje zbunjenosti i nijeme zaprepašćenosti
se pretvorilo u osjećanje zahvalnosti za veliku životnu lekciju. U našem
odjeljenju bilo je veliki broj djece iz siromašnih, radničkih porodica. Mojoj
učiteljici je bilo najvažnije da se ta djeca uklope i ne osjećaju manje važnim
ili vrijednim zato što su manje imućni. Iako u doba mog djetinjstva maltene i
nije bilo bogataša, većina je pripradala srednjoj klasi, nekako se sklopilo da
je baš u našem odjeljenju bilo mnogo onih najsiromašnijih. U stvari se nije
sklopilo, već je učiteljica Maja prigrlila baš tu djecu. Znala je ona da ih ona
može najbolje naučiti da drže do sebe i svojih vrijednosti, jer novac nije
mjerilo vrijednosti. Mjerilo vrijednosti je naše unutrašnje bogatstvo. Ono što
su nas kod kuće naučili dok smo bili još maleni i formirali se. Znanje koje smo
sticali i stičemo. A ima i nas srećnih koje je i učiteljica naučila posebnim
znanjima: da su sva djeca jednaka i važna i vrijedna pažnje i ljubavi. Pa kad
ta djeca porastu, postanu ljudi. I oni su jednaki i vrijedni. Svi. Baš svi.
Eto, ja sam naučila i danas to učim svoju djecu, onako kako
umijem. I svu djecu sa kojom dolazim u kontakt na razne načine. I njihove
roditelje, takođe. One koji žele da čuju. I one koji to ne žele ili ne umiju.
Ali ja imam svoju misiju i vrijedno radim. I uspjeću. Zato što u biti ljudi
jesu dobri, samo što to ponekad zaborave. Ponese ih materijalno…
Sjetih se nešto. Kad ovaj tekst bude objavljen, biće početak
marta. Pravo vrijeme da pođem do dvorca Petrovića i provjerim da li još uvijek
u dvorištu ima ljubičica koje sam kao mala brala za majku i učiteljicu Maju.
Da, to je bio poklon koji jeste primala. Ljubičice koje sam lično ubrala.
Najljepše ljubičice za moju teta Maju. Obećavam da ću da ih potražim i odnesem
joj. Poći ću sa mojom Dinom koja je sad u drugom razredu osnovne i pokazaću joj
gdje ih ima najviše. Ih, pa naravno da se sjećam gdje izviruje najviše ljupkih
ljubičanstvenih gospođica! Dina će ubrati ljubičice za baku Cacu i za svoju
učiteljicu Suzanu, a ja za moju učiteljicu. Jednu, jedinu-učiteljicu
Milevu-Maju Gojnić.
*Tekst je objavljen 2013. u martovskom broju magazina Montenegro Shopping Lista
Нема коментара:
Постави коментар